verifikimiifakteve.mksitemap
verifikimiifakteve.mksitemap

Recension: “H dhe M” së shpejti me dyqan në Shkup

on 26 - 09 - 2013       
Овој напис го има и на: Maqedonisht

Para nesh gjendet një lajm në të cilin një pjesë e fakteve nuk janë verifikuar. Duke pasur parasysh se ajo është transmetuar nga disa portale, duke iu falënderuar trendit të marrjes së lajmeve nga portalet prej njëri tjetrit në hapësirën informative të Maqedonisë në internet, ky lajm mund të jetë edhe burim i manipulimit me publikun.

Ky tekst është shembull shkollor për mënyrën e gabuar të bërjes së lajmeve, ku nuk janë respektuar standardet e profesionit. Ky është edhe shkaku kryesor për atë se pse, informata që ofrohet, në fakt, mund të paraqesë dezinformatë ose së paku gjysmëinformatë.

'„ХиМ“ наскоро со скопска продавница' - www_utrinski_mk_default_asp_ItemID=DBFC6449AA744A47A64D452A09058707Linku deri te artikulli origjinlal: “H dhe M” së shpejti me dqan në Shkup

Data dhe koha e publikimit: 22.092014, 16:53

Data e recensionit: 24.09.2014

Recensues: Теоfil Bllazhevski

Vërtetësia: Lajmë bazohet në dy thënie kryesore: etiketën e një brendi të njohur botëror në vitrinën e një dyqani në Shkup dhe se brendi i njohur tregtar së shpejti do ta hapë dyqanin e përmendur, me ç’rast qytetarët do të kenë ofertë plotësuese gjatë blerjes së produketeve të tekstilit. Derisa thënia e parë nuk është kontestuese dhe mund të verifikohet edhe nga fotografia që i është bashkangjitur lajmit, thënia se brendi i njohur tregtar së shpejti do ta hapë dyqanin nuk është mbështetur me asnjë burim dhe si duket këtë përfundim autori e ka nxjerrë vetëm nga fotografia.

Burimet e informatave: Lajmi nuk ka asnjë burim. Si një burim joformal është përdorur fotografia me etiketën e ngjitur në dyqan. Por, ky burim joformal nuk ka shërbyer si provokim, së paku për një verifikim minimal të faktit që është paraqitur në fotografi ose së paku kjo nuk është theksuar në teksin që e analizojmë. Prandaj edhe përfundimi se në këtë lajm nuk është bërë përpjekje hulumtuese, gjegjësisht nuk ka burim të theksuar.

Përmbajtësia: Lajmi nuk fsheh ndonjë informatë, por thjesht është jogjithëpërfshirës dhe për këtë arsye është bërë objekt manipulimi me publikun, që u dëshmua rreth 24 orë më vonë me nje demant nga vetë kompania tregtare.

Anshmëria: Vetë titulli është i bazuar në përfundimin për të cilin nuk ka burim (bazohet në fotografi) dhe është njp lloj spini, gjegjësisht shtrembërim i të vërtetës se H&M së shpejti do të hapë dyqan në Shkup.

Оrigjinaliteti/Plagjiatura: Me verifikimin në internet nëpërmjet agregatorëve të lajmeve arrihet në përfundim se lajmi është vepër origjinale me autor të theksuar me iniciale, por pa burim të theksuar.

Kualiteti i titullit: Titulli është joadekuat me faktet që ofrohen në tekst. Një përfundim i tillë, siç është ai në titull, nuk mund të nxirret nga faktet që janë ofruar në tekst. Prandaj, titulli është tendencioz dhe e orienton lexuesin drejt interpretimit të gabueshëm.

Fotografia: Fotografia është element kryesor i lajmit. Ajo është shfrytëzuar si burim mbi të cilin mbështeten thëniet e tekstit dhe mbi të cilin janë nxjerrë përfundimet që nuk janë verifikuar nëpërmjet burimeve të tjera, që në fund ka bërë që lajmi të jetë dezinformatë ose gjysmëinformatë.

Përfundimi:  Теksti, i cili për nga zhanri pretendon të jetë lajm, është shembull për atë se si një lajm joprofesional mund të shkaktojë huti në publik. Lajmi i ka të gjitha parametrat që janë të domosdoshme për këtë lajm që janë të domosdoshme për këtë zhanr, përveç njërit – kush ka thënë?

Në artikull ka thënie decide se një brend i njohur tregtar botëror i tekstilit do të hapë dyqan në Shkup:

 „”H dhe M” së shpejti me dyqan në Shkup

Kur do të fillohet të lexohet lajmi, kjo thënie nuk gjendet në kryen e lajmit, që është edhe rregulla e parë dhe kryesore në zhanrin e lajmit. Në krye të lajmit duhe të jepet përgjigje në pyetjen “çka”, njëra nga pesë pyetjet të cilave duhet t’u japë përgjigje çdo lajm. Na paragrafin e ardhshëm mund të vërehete se prej ku vjen thënia e dhënë në titull:

Se kompania multinacionale suedeze për tesha përgatitet për të ardhur në Shkup, falsin edhe etiketat “Së shpejti”.

Për shkak se nuk është theksuar burimi i lajmit se H&M së shpejti do të hapet dyqan në Shkup (ai nuk është theksuar as si burim anonim), njëri nga përfundimet më logjiek që imponohen është ai se autori, këtë thënie e ka ngritur në nivel të faktit, vetëm në bazë të etiketës së ngjitur në vitrinën e dyqanit.

Në lajm ka përpjekje që të sqarohet se kush është kompania “Henes dhe Moric”, por, nuk ka përgjigje në pyetjen – a është thënia e vërtetë. Nuk ka asnjë përpjekje hulumtuese, që për shembull ditën e nesërme e ka bërë një portal tjetër, i cili, duke iu referuar shërbimit për shtyp të kompanisë, thotë se hapja e shpejtë e dyqanit të H&M, në këtë moment është spekulim.


Ky recension është përgatitur nga kuadër të Projektit të USAID-it për përforcimin e mediumeve në Maqedoni – Komponenta Shërbimi për verifikimin e fakteve nga mediumet, që implementohet nga fondacioni Metamorfozis.. Ky recension është mundësuar me përkrahjen e Agjencisë amerikane për zhvillim ndërkombëtar (USAID). Përmbajtja e analizës është përgjegjësi e autorit dhe nuk i paraqet qëndrimet e fondacionit Metamorfozis, USAID-it ose të qeverisë së SHBA-ve. Për më tepër informata për punën e USAID-it në Maqedoni, ju lutemi vizitoni ueb-faqen e USAID-it: (http://macedonia.usaid.gov) dhe faqen e USAID-it në Facebook: (www.facebook.com/USAIDMacedonia).

INFOGRAPHIC

infoVistinitostTRUTHFULNESS

edhe ka edhe nuk ka

nuk mund të përcaktohet saktësia e deklaratave

nuk mund të përcaktohet vërtetësia e deklaratave

infoVistinitostSOURCES OF INFORMATION

nuk ka burime të evidentuara

infoVistinitostEXTENSIVENESS

jogjithëpërfshirës

nuk ka informata të fshehura

infoVistinitostBIAS

nuk mund të përcaktohet

ka shtrembërim të së vërtetës (spin)

nuk mund të përcaktohet

Jo

infoVistinitostCOMMENTING

nuk ka elemente të komentimit

infoVistinitostPLAGIARISM

vepër origjinale

është theksuar autori

infoVistinitostTITLE QUALITY

dezinformon

jokreativ

josenzancionalist

joadekuat

tendencioz

infoVistinitostPHOTOGRAPH

ka

adekuate

informon

infoVistinitostHATE SPEECH

nuk ka shprehje të urrejtjes

nuk ka shprehje të urrejtjes

nuk nxit dhunë

nuk diskriminon

infoVistinitostEDITED FOR THE WEB

i lexueshëm

elemente solide multimediale

nuk ka linke kontekstuale

pjesërisht i rregulluar në aspekt stilistik

i palidhur me tag-e

Abonohuni për lajmet më të reja